قوه قضائیه ایران احکام بدوی زندان امیر تتلو را تایید کرد - BBC News فارسی (2024)

قوه قضائیه ایران احکام بدوی زندان امیر تتلو را تایید کرد - BBC News فارسی (1)

منبع تصویر، FARAROU

قوه قضائیه می‌گوید امیرحسین مقصودلو، معروف به «امیر تتلو» در پرونده‌‌اش در دادگاه انقلاب به زندان محکوم شده است اما مدت حبس را اعلام نکرد. به گزارش میزان، خبرگزاری قوه قضائیه، او در پرونده دیگری در دادگاه کیفری یک استان تهران هم به «جرم توهین به مقدسات» به سه سال حبس تعزیری محکوم شده است. بنابر این گزارش، این پرونده مربوط به زمانی است که او در ایران نبوده است.

وکیل آقای تتلو ساعاتی قبل از اعلام رسمی خبر احکام به جام‌جم گفته بود که او به «حبس‌های طویل‌المدت و کوتاه‌مدت محکوم شده است و مجازات‌های تکمیلی هم دارد» و «درباره اعتراض به حکم پس از مشورت با موکلم تصمیم می‌گیریم.»

به گزارش میزان، «شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران پس از بررسی و تحقیقات نهایی که با حضور وکلا و خانواده انجام شد، امیرحسین مقصودلو را بابت اتهام‌های مندرج در کیفرخواست به صورت جداگانه به تحمل حبس تعزیری محکوم کرده است.»

اتهام‌های او «تشویق نسل جوان به فساد و فحشا و فراهم کردن کردن شرایط آن، فعالیت تبلیغی علیه نظام، دائر کردن سایت شرط بندی برای قمار و تشویق دیگران به آن، انتشار محتویات مستهجن در قالب تولید کلیپ و آهنگ، تحریک و دعوت از مخاطبان‌ به ارتکاب جرایم منافی عفت، مصرف مواد مخدر، اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور با توصیه به هواداران، فعالیت آموزشی و تبلیغی مغایر شرع اسلام» عنوان شده بوده‌اند.

بنابر گزارش میزان، «در جریان روند بررسی پرونده امیرحسین مقصودلو در محاکم استان تهران هیچ فردی یا افرادی به عنوان شاکی خصوصی از او شکایت نکرد.»

Skip مطالب پیشنهادی and continue reading

مطالب پیشنهادی

  • تتلو در آخرین جلسه محاکمه: معذرت‌ می‌خواهم

  • بهاره هدایت به زندان اوین بازمی‌گردد

  • خسرو بشارت، ششمین متهم پرونده‌‌ای «غیرشفاف» پس از ۱۴ سال حبس اعدام شد

  • دادگاه تجدیدنظر حمید نوری؛ درخواست وکلای مدافع برای شنیدن شهادت سه مقام حکومتی

End of مطالب پیشنهادی

اواسط آذر ماه سال گذشته پلیس ترکیه امیرحسین تتلو را که از چند سال پیش در استانبول زندگی می‌کرد، در مرز بازرگان به ایران تحویل داد.

او‌ بلافاصله پس از استرداد، بازداشت شد.

در ایران، محاکمه او سه جلسه به طول انجامید. اولین جلسه رسیدگی به اتهامات امیرحسین مقصودلو در نیمه اسفند پارسال در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب بود و آخرین جلسه آن نیز ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳برگزار شد.

امیرحسین مقصودلو پیش از بازگشت به ایران، در ترکیه هم بازداشت شده بود. در آن زمان رسانه‌های ایران گفته بودند این خواننده ایرانی شاکی خصوصی هم داشت.

امیرحسین مقصودلو در آخرین جلسه دادگاه «ابراز ندامت» کرد. اما فعالان و نهادهای ناظر بر وضعیت حقوق بشر در ایران بارها درباره عدم رعایت حقوق متهم در ایران انتقاد کرده‌اند.

وکیل آقای تتلو در پاسخ به اینکه آیا «امیرحسین مقصودلو در دادگاه توبه کرده است» گفت توبه شرایطی دارد که هنوز برای قاضی «احراز» نشده است.

از تتلو چه می‌دانیم؟

امیر حسین مقصودلو (تتلو) در سال ۱۳۶۶ در تهران متولد شد و فعالیت خود را با رپ‌خوانی در سال ۱۳۸۲ آغاز کرد و یکی از پرطرفدارترین و جنجالی‌ترین خواننده‌ها و «سلبیریتی‌»های ایرانی شناخته می‌شود.

تتلو طرفداران او خود را تتلیتی (نام یکی از آلبوم‌های امیر تتلو) می‌خواند.

صحبت‌هایش درباره محرم و نحوه قربانی کردن حیوانات، حجاب ومقامات جمهوری اسلامی ایران بارها بحث‌ برانگیز شده بود.

این خواننده همچنین در سال ۹۲ به دلیل بازداشت کوتاه مدت خبرساز شد و بعد از آن موضع‌گیری های سیاسی متناقضی داشت.

او بعد از بازداشت بارها از فعالیت‌هایش در دهه ۸۰ ابراز ندامت کرد و در عین حال در مواردی، آثاری در حمایت از سیاست‌های مهم حکومت ایران از جمله برنامه هسته‌ای منتشر کرد.

با این حال تتلو در سال ۹۵ بار دیگر بازداشت شد و این‌بار بیش از دو ماه زندانی بود.

پلیس ترکیه هم یکبار پیش از این او را سال ۱۳۹۸ به دلیل «نقض مقررات ویزا» بازداشت کرده بود.

قوه قضائیه ایران احکام بدوی زندان امیر تتلو را تایید کرد - BBC News فارسی (2)

منبع تصویر، IRNA

حمایت این خواننده پاپ از محمد باقر قالیباف و ابراهیم رئیسی نامزدهای اصولگرایان در کارزار انتخابات ریاست جمهوری هم خبرساز شده بود.

تتلو درجریان انتخابات ریاست جمهوری در ایران از ابراهیم رئیسی که در آن زمان «تولیت آستان قدس رضوی» بود حمایت کرد و در گفتگویی با بی بی سی فارسی گفت که دلیلش حمایتش از آقای رئیسی این بوده که «جوانی و قدرت» آقای رئیسی را سنجیده و به همین دلیل «یک تنه» از او حمایت کرده، هر چند که به خاطر این تصمیم فشارهای زیادی را متحمل شده است.

امیر تتلو در گفتگو با بهزاد بلور، مجری برنامه بلور بنفش درسال ۲۰۱۸، گفت که هدفش از هواداری‌ جمهوری اسلامی ایران این بود که بتواند ثابت کند کسی با مشخصات ظاهری او (خالکوبی روی صورت و بدن و گوشواره) می‌تواند مجوز خوانندگی بگیرد و اگر او موفق به این کار شود، راه برای دیگران نیز باز خواهد شد.

تتلو پیشتر با خواندن ترانه‌ای در انتخابات ۱۳۸۸ از میرحسین موسوی حمایت کرده بود.

امیر تتلو پس از خروج از ایران بارها نظراتی علیه جمهوری اسلامی و روحانیون منتشر کرد.

اظهارات جنجالی در خارج کشور

حساب اینستاگرام تتلو که بیش از چهار میلیون دنبال‌کننده در این شبکه اجتماعی داشت، در سال ۱۳۹۹ پس از دعوت او از دختران زیر سن قانونی برای ورود به «حرمسرا» بسته شد.

در آن زمان تتلو با همرسانی و بازنشر مطالبی از ایجاد «حرمسرا» برای خود گفت و دختران «۱۵ تا ۲۰ سال» را برای ورود به آن فراخواند.

این پیام او به دعوت برای رابطه جنسی تعبیر شده است و شامل دختران زیر سن قانونی نیز می‌شد. خود تتلو پس از بسته شدن حسابش در تلگرام گفته می‌خواهد آهنگی با این نام منتشر کند.

حساب اینستاگرام تتلو دو سال پیش هم پس از همرسانی مطالبی علیه زنان و دختران بسته شد.

یکسال پیش از آن هم شبکه اجتماعی اینستاگرام اعلام کرده بود که حساب کاربری یک خواننده ایرانی را به نام امیرحسین مقصودلو - معروف به تتلو - به دلیل نقض قوانین این شبکه اجتماعی مسدود کرده است.

در آن زمان، تصاویری از حساب اینستاگرام او منتشر شد که نشان می‌داد او جملاتی توهین‌آمیز علیه زنان منتشر کرده و از هواداران مرد خود خواسته تا زنان را کتک بزنند٬ یا به آنها توهین کنند.

محتوای برخی از ترانه‌های او و همچنین انتشار جملاتی توهین‌آمیز علیه زنان در اینستاگرام انتقادهای گسترده‌ای را برانگیخته بود.

او بعدتر به معترضان در پی کشته شدن مهسا (ژینا) امینی اهانت کرده بود.

قوه قضائیه ایران احکام بدوی زندان امیر تتلو را تایید کرد - BBC News فارسی (2024)
Top Articles
Latest Posts
Article information

Author: Domingo Moore

Last Updated:

Views: 5491

Rating: 4.2 / 5 (53 voted)

Reviews: 84% of readers found this page helpful

Author information

Name: Domingo Moore

Birthday: 1997-05-20

Address: 6485 Kohler Route, Antonioton, VT 77375-0299

Phone: +3213869077934

Job: Sales Analyst

Hobby: Kayaking, Roller skating, Cabaret, Rugby, Homebrewing, Creative writing, amateur radio

Introduction: My name is Domingo Moore, I am a attractive, gorgeous, funny, jolly, spotless, nice, fantastic person who loves writing and wants to share my knowledge and understanding with you.